alles-bmx-uitrusting

Alles over de BMX uitrusting

BMX-en een razend populaire sport! Echter als je wilt beginnen komt er wel wat bij kijken voor wat betreft de aanschaf van het materiaal. Niet getreurd, op deze pagina helpen we je op weg bij waar je moet letten bij de aanschaf hiervan. En als je net begint: BMX-en hoeft ook zeker niet duur te zijn! 

De BMX bike

Zorg bij aankoop van een BMX dat je zeker een ‘echte’ BMX racebike aanschaft. Deze zijn aanzienlijk lichter dan de straat bmx. Het verschilt ook van de BMX freestyle, deze zijn meestal uitgerust met footpegs (uitstekende assen bij de naven), deze zijn uitdrukkelijk verboden op de baan! Een BMX racebike verschilt ook van Dirtbike, deze hebben vaak een kleiner voorblad en een andere geometrie.

Neem zeker ook geen speelgoed fiets! De fiets krijgt het serieus te verduren bij het rijden en springen.

De BMX racebike heeft enkel een achterrem. Een voorrem is niet toegelaten en ook geen uitstekende onderdelen of accessoires (reflectoren, bel, kettingskast, spatbord…).

 

Houd rekening met de juiste afmetingen, je mag rekening houden met de groei, maar overdrijf daar zeker niet in. Tegen de tijd dat je kind dan eindelijk met de juiste maat rijdt is de fiets misschien al versleten. BMX-en met een te grote of te zware fiets beperkt de mogelijkheden van de rijd(st)er bij het rijden, springen, oppakken, liften, etc.

Beter schaf je regelmatiger een andere fiets aan, voor jonge rijd(st)ers is dit jaarlijks tot max 2 jaar met dezelfde fietsmaat. Je kan dan al spelen met de maat van stuurnok, stuur, crankslengte etc.
Jaarlijks een nieuwe fiets aankopen ligt niet in ieders budget, maar er is ook 2ehands markt, waar degelijke fietsen te vinden zijn. Er zijn redelijk wat grote merken die complete beginner-middenklasse fietsen aanbieden (250-750eur).
Voor een samengesteld fiets kan het kostenplaatje aanzienlijk hoger liggen. Je hebt dan natuurlijk wel een kwaliteitsverschil.

Kijk verder naar de richtlijnen, als je ergens aan twijfelt, kan je altijd advies vragen bij één van de trainers of bij de gespecialiseerde BMX winkels.

Onderstaande tabel is een richtlijn voor het kopen van de juiste BMX bike:

Frame

Leeftijd

Lengte

Crank

MICRO – 42,5 cm

4-5 jaar

100-115 cm

130-135 mm

MINI – 44,5 cm

5-6 jaar

115-125 cm

140-145 mm

JUNIOR – 47,0 cm

7-8 jaar

120-138 cm

145-155 mm

EXPERT – 49,5 cm

9-10 jaar

137-156 cm

160-165 mm

EXPERT XL – 52,0 cm

10-13 jaar

148-168 cm

165-170 mm

PRO-PRO L – 53,0 cm

13-15 jaar

164-175 cm

170-175 mm

PRO XL – 54,0 cm

16+ jaar

170-180 cm

170-180 mm

PRO XXL – 55,0 cm

16+ jaar

176-195 cm

175-180 mm

PRO XXXL – 56,0 cm

16+ jaar

180-205 cm

175-180 mm

 

Let erop dat je voordat je een fiets koopt, nog wel een testrit maakt om te kijken of de framemaat inderdaad goed is!

 

BMX bikes worden naar hun wielmaat onderscheiden in twee klassen:

  • BMX bikes met een wielmaat van het type 20 inches, alleen voor rijd(st)ers 6 jaar en jonger zijn kleinere wielmaten toegestaan
  • BMX bikes met een wielmaat van het type 24 inches (cruisers) met een maximum van 26 inches

 

Algemene eisen aan een BMX bike zijn:

  • Alle onderdelen dienen vast gemonteerd te zijn;
  • Assen van wielen mogen niet meer dan 5 mm buiten de wielmoeren uitsteken;
    Kettingspanners, maar de draadeinden dienen voldoende afgeschermd te zijn;
  • Verboden onderdelen aan de crossfiets zijn:Kettingkast, Standaard, Spatborden, Vleugelmoeren, Puntige voorwerpen.
  • Reflectoren in wielen en ingebouwd in trappers zijn toegestaan, alle op andere plaatsen aangebrachte reflectoren (inclusief bevestigingsbeugels) zijn verboden;
  • Pedalen moeten voorzien zijn van een zogenaamd crossprofiel (vertanding voor een betere grip);
  • Toeclips zijn verboden;
  • Clipless pedalen zijn toegestaan;
  • Remverankeringen en kettingkastbeschermers, die aan het frame zijn gelast, dienen verwijderd te worden;
  • Een wedstrijdframe mag geen uitstekende onderdelen bevatten;
  • Verende voor- en achtervorken zijn toegestaan;
  • Het stuur mag niet hoger zijn dan 30 cm en niet breder zijn dan 74 cm. Er mogen geen (gelaste) breuken in het stuur zitten en de handvaten op het stuur dienen zo bevestigd te zijn dat de uiteinden van het stuur niet zichtbaar zijn.

 

 Vóór iedere training of wedstrijd dient de BMX bike gechecked te worden op de volgende zaken:

De fullface helm

Het dragen van een fullface helm is verplicht op de baan. Een fullface helm is een helm met een vast kinstuk. Een open helm zonder kinstuk is dus NIET toegestaan! Full face helmen zijn te vergelijken met motorcross helmen, alleen zijn de BMX-helmen van een lichter materiaal gemaakt om de nekspieren niet te zwaar te belasten. De prijzen van helmen variëren tussen de € 50,00 en € 525,00. Dit grote prijsverschil heeft vooral te maken met het gewicht van de helm, design en merk.

Voor je eigen veiligheid, of dat van je kind, is het van belang om een juiste, passende helm te kopen. Als je een te grote helm koopt dan dreigt het gevaar dat de helm van het hoofd afgaat als je valt, waarbij (ernstig) hoofdletsel kan ontstaan!

Hoe kunt u dan de juiste helmmaat bepalen? Heel simpel: u legt een meetlint om uw hoofd zoals op onderstaande afbeelding, houdt het meetlint 1,5 – 2 cm boven de wenkbrauwen rondom het hoofd en meet de grootste omtrek op die plek en bepaal zo uw hoofdomtrek in cm.

 

Crosspak

Een lange broek is een must.
Als je nog niet over een echte crossbroek beschikt volstaat een stevige (spijker)broek. Ook een t-shirt met lange mouwen is verplicht evenals handschoenen. Bodyprotector, arm en/of beenstukken zijn optioneel maar zeker aan te raden. Ook een leath-brace (nekbeschremer) behoort tot de mogelijkheden.

 

Kosten

Al met al een behoorlijke uitrusting die aangeschaft moet worden als je wilt beginnen met BMX-en. Voor diegene die kosten willen besparen is er een heel veel aanbod op de 2e hands markt. BMX-en hoeft dus zeker geen dure sport te zijn. Voor diegene met een laag inkomen en lid wilt worden van WV Het Stadion, bij ons kan je terecht met je U-pas.

5e rit Stadion Veldcompetitie Nedereindseberg

11 november 2018, door veldrijden

Is het nu dan echt cross weer? De voorspellingen waren niet best, maar het waait nu wel, het is nog droog en…..
Lees verderlees meer

Laatste nieuws:

5e rit Stadion Veldcompetitie Nedereindseberg

11 november 2018, door veldrijden

4e rit Stadion Veldcompetitie Nedereindseberg

4 november 2018, door veldrijden

3e rit Stadion Veldcompetitie Nedereindseberg

28 oktober 2018, door veldrijden

2e rit Stadion Veldcompetitie Nedereindseberg

22 oktober 2018, door veldrijden

Kalender

Laden… Laden…

Met dank aan onze sponsoren